tisdag 7 augusti 2012

EM Estland, Lettland och SM Östersund

Det har varit ganska intensivt på tävlings fronten nu ett tag. Helgen efter Extreme Sm i Hallsberg
så var det dax för årets andra EM deltävling som gick i Estland, närmare bestämt i Paikuse som ligger utanför Pärnu. Där var det 3 prov som skulle köras i 3 varv. Var ett uppbyggt extreme prov på ett litet gräsgärde med lite stockar, däck och kabeltrummor, var inga jättesvåra hinder. Enduro provet började med sand i tallskog men övergick till lite blötare skogs/mosse körning för att till slut komma ut på sand som var blandat snabbåkt och knixigt. Crossprovet bestod av 90 procent riktig sand, typ havs sand vilket inte var så konstigt då det låg ända nere vid vattnet. På vissa ställe så blev det knappt spår där man körde för sanden rann igen efter man passerat.  Första dagen började lite dåligt med att jag körde in i ett träd på enduroprovet och böjde upp bromshandtaget så jag inte hade någon frambroms på resten av provet, och tillföljd av det så körde jag in i ett träd till, sen blev det några småvurpor till under dagen. Körningen kändes bra men det blev för många misstag. Andra dagen så kändes körning bra och det blev inte så många misstag, så den dagen är jag riktigt nöjd med. Blev 9a i klassen på Lördagen och 7a på Söndagen, på Söndagen blev jag även 33a totalt av alla deltagare vilket jag är nöjd med. Hade några riktigt bra sträckresultat på Söndagen, framför allt på crossprovet där jag var totalt på 20e plats sista varvet.

                   Extremeprov                                                                 Enduroprov

       
















Helgen efter var det Lettlands tur att vara arrangör för Enduro EM, tävlings platsen låg i Ogre ca 4mil öster om Riga. Trodde att terrängen skulle vara ganska likt Estland, men dem hade fått till en helt annan typ av prov. Crossprovet bestod av sand, men inte alls lika mjuk som i Estland och så gick det mer i skogen för att sedan avsluta på en riktig crossbana med lite platåhopp och ett ganska långt dubbelhopp, ca 22m mellan topparna:) Första enduroprovet gick vid en grushåla och bestod mest av grus men även lite gräsaktiga svängar på mitten. På det provet fanns även ett ställe med en väldigt massa lastbilsdäck som stod upp som man skulle över. Det andra enduro gick i ett gammalt bergbrott, med några riktigt branta backar både uppför och nerför, gick inte att gå upp och ner i alla backar utan att hasa eler klättra, men det var inga problem att köra för det var bra fäste i underlaget.
Första dagen började bra och det flöt på ganska bra på proven, men när jag skulle ut på mitt andra varv så blev det lite fel vid servicen så jag körde in 10min för tidigt i tidkontrollen och fick tillföljd 10min tidsprick. Det är ju inte helt lätt att köra in 10min på en tävling som har en "provtid" på ca 40min. Men resten av dagen så funkade iallafall körning bra ändå förutom dem två första proven efter tidkontrollen för då var jag väldigt irriterad och okoncentrerad. Andra dagen gick bra förutom att jag slog runt i några hålor på sista varvet på crossprovet och tappade ca30 sekunder, och fick köra med lite krokigt styre på dem sista proven.Var väldigt varmt sista dagen, temperaturen var uppe i 38grader.. Första dagen så blev jag 10a i klassen och sista dagen så blev jag 7a, hängde inte med riktigt lika bra i totalen som jag gjorde i Estland.


Hann inte mer än hem och packa och tvätta förrän det var tid att köra till Östersund och köra den 3e och 4e Sm deltävlingen. Tävlingen bestod av 4st prov och det var tänkt att vi skulle åka 4varv men arrangören var rädd att det ena provet skulle bli sönderkört så dem tog bort det på sista varvet på Lördagen, och på Söndagen så åkte vi bara 3varv. Blev en tuff och kämpig tävling då det hade regnat ganska mycket där uppe innan. Sträckorna var tyvär väldigt lika varandra, leriga,hala, mycket rötter och ganska bökiga med mycket spår. Är inte mitt favorit underlag direkt, men det rullade på ganska bra utan så mycket misstag både på Lördagen och Söndagen. Blev 11a i klassen och 34 totalt första dagen och 10a i klassen och 29a totalt sista dagen. Banan torkade upp en del till Söndagen och blev lite mer lättåkt.

Nu blir det lugnt på tävlingar i en helg, men sen blir det först EM finalen i Slovakien och sen VM på hemmaplan i Karlsborg.
//Emil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar