måndag 4 juni 2012

EM Italien

Förra helgen var jag i Italienska Arsie och körde första och andra deltävlingen i årets Em serie. Arsie ligger i norra Italien uppe i Dolomiterna. Så det var verkligen en backig tävling,gick det inte uppför så gick det nerför. Och det var inga korta backar, kunde vara ett par kilometer långa.Det är ju inte vad man är van vid när man tränar i Skåne. Tävlingen bestod av två stycken specialprov, ett enduro prov och ett cross prov. Enduro provet började med en ganska brant nerförs backe som sen vände och gick upp till starten igen, men dem fick ta bort den delen innan tävlingen började pga att det kom regn på fredagen,hade nog blivit riktigt svårt att ta sig upp där med lite fukt i backen. Så istället började det med att gå ca 1,5km nerför med några riktigt skarpa kurvor som inte var helt lätta att bara svänga runt i.När man väl hade tagit sig nerför så vände det och gick ca 2km uppåt igen,sen blev där några svängar och lite nerför innan det vände och gick upp ganska brant på slutet. Tog över 2timmar att gå provet och ca 6min att köra det, var en höjd skillnad på ca500m från start till mål.
Cross provet var ett fint gräs gärde,började med ganska tajt och bökig dragning men öppnade upp mot mitten av banan och började gå betydligt fortare medöppnare kurvor och längre rakor.
Transportsträckorna gickmycet uppe i bergen med bitvis riktigt fin utsikt:)
Lördagen gick hyfsat, fick inte till det helt hundra och la mig lite lätt två gånger på enduro provet och hade lite för dåliga påslag på cross provet, blev 16e i klassen till slut. Var tätt i tiderna mellan oss i klassen, hade jag kört 20sek fortare hade jag varit 11a..
På Söndagen så funkade körning bättre och jag låg på 14e plats inför sista varvet. Men på sista enduro provet så havererade 3ans växel i en uppförs backe. Så det vara bara att plocka av kedjan och rulla hela vägen tillbaka till depån, vilket inte var så jobbigt eftersom det var nerförs backe nästan hela vägen.
Så nu är det bara att ta nya tag till Estlands tävling där jag hoppas komma i må lbåda dagarna.
//Emil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar